ΜΟΥΣΙΚΗ

Από τον ήλιο της Βραζιλίας στον ήλιο της Ελλάδας

Δημοσίευση 12 Φεβρουαρίου 2019, 03:00 / Ανανεώθηκε 11 Φεβρουαρίου 2019, 15:50
Από τον ήλιο της Βραζιλίας στον ήλιο της Ελλάδας
Facebook Twitter Whatsapp

Η βραζιλιάνικη μουσική «από την καλή κι από την ανάποδη» σε μια συναυλία τη Δευτέρα 4 Μαρτίου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Δύο διαφορετικές πλευρές της βραζιλιάνικης μουσικής σε μία βραδιά στην Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος τη Δευτέρα 4 Μαρτίου. Η κλασική εκδοχή της μέσα από ένα ρεσιτάλ κλασικής κιθάρας αλλά και η άλλη εκδοχή της μέσα από μια γεμάτη συναίσθημα λαϊκή αστική μουσική του 19ου αιώνα. Στο πρώτο μέρος ο Νίκος Ζάρκος, ένας νεαρός κιθαριστής με πλούσια δισκογραφική και συναυλιακή δραστηριότητα, παρουσιάζει συνθέσεις διάσημων βραζιλιάνων συνθετών, παλαιότερων αλλά και σύγχρονων, όπως οι Villa Lobos, Egberto Gismonti, Paulo Bellinati, Radamés Gnattali, Edino Krieger, Sergio Assad.

Μετά το ρεσιτάλ του Νίκου Ζάρκου, στη σκηνή ανεβαίνει το συγκρότημα De sol à sol: μελωδίες και ρυθμοί από ένα σπάνιο είδος γνήσιας ρετρό μουσικής των βραζιλιάνικων πόλεων (choro [σόρου]) από τον 19ο αιώνα, που γεννήθηκε πολύ πριν την απόλυτη κυριαρχία της σάμπας.

Η έξοχη αυτή μουσική ανακαλύπτεται ξανά τα τελευταία χρόνια και αξιολογείται ως ένα πολύ αυθεντικό είδος που επηρέασε δημιουργούς του βεληνεκούς του Αντόνιο Κάρλος Ζομπίμ. To πρόγραμμα της βραδιάς συμπληρώνουν μουσικές από αγαπημένες κινηματογραφικές ταινίες.

Η βραδιά εντάσσεται στον κύκλο Γέφυρες (καλλιτεχνικός προγραμματισμός και επιμέλεια: Δημήτρης Μαραγκόπουλος) και πραγματοποιείται σε συνεργασία με την Πρεσβεία της Βραζιλίας στην Αθήνα.

Συντελεστές:
Νίκος Ζάρκος | κλασική κιθάρα

De sol à sol
Πάρις Περυσινάκης | μαντολίνο
Λευτέρης Χαβουτσάς | κιθάρα
Πέτρος Βαρθακούρης | κοντραμπάσο
Ericsson Lapa | παντέιρο
Βασίλης Γιασλακιώτης | σούρντο         

Έκτακτη συμμετοχή
Γιώργος Τσιατσούλης | ακορντεόν
Ειρήνη Βαρθακούρη | τραγούδι                                                 

Ο Νίκος Ζάρκος μελέτησε κιθάρα στο Guildhall School of Music & Drama του Λονδίνου και στη Μουσική Ακαδημία της Νυρεμβέργης-Άουγκσμπουργκ. Έχει ερμηνεύσει έργα ελλήνων συνθετών σε πρώτη εκτέλεση, έχει εμφανιστεί με το Ελληνικό Συγκρότημα Σύγχρονης Μουσικής, το Σύνολο Φεστιβάλ Ιονίων και το Ergon Ensemble και έχει δώσει ρεσιτάλ και συναυλίες μουσικής δωματίου σε Αγγλία, Γερμανία και Κύπρο. Συμμετέχει σε σχήματα μουσικής δωματίου και έχει συνεργαστεί με την Ένωση Ελλήνων Μουσουργών. Έχει ηχογραφήσει έργα ελλήνων συνθετών του 21ου αιώνα, σύγχρονων ελληνίδων και ξένων συνθετριών καθώς και το σύνολο της εργογραφίας του Θόδωρου Αντωνίου για φλάουτο και κιθάρα σε συνεργασία με την Ιβόνα Γκλίνκα. Έχει λάβει μέρος σε μουσικοθεατρικές παραστάσεις, ενώ το 2018 παρουσίασε για πρώτη φορά στην Ελλάδα το έργο Καπρίτσια του Γκόγια [Caprichos de Goya], op.195 του Μάριο Καστελνουόβο-Τεντέσκο με παράλληλη προβολή video-art έργων βασισμένων στα ομώνυμα χαρακτικά του Γκόγια.

Στο ρεσιτάλ του στο Μέγαρο ο Νίκος Ζάρκος επέλεξε να παρουσιάσει τις συνθέσεις: Suite populaire brésilienne (1948) του Βίλλα Λόμπος, Central Guitar (1973) του Ζισμόντι, Jongo (1982) του Μπελλινάτι, Pequena Suίte (1985) του Νιάτταλι, Ritmata (1974) του Κρήγκερ και 3 Greek Letters (2005) του Ασσάντ.

De sol à sol σημαίνει κυριολεκτικά «από ήλιο σε ήλιο» και μεταφορικά «ασταμάτητα». Από αυτό τον ισπανικό ιδιωματισμό εμπνεύστηκαν το όνομα του συγκροτήματός τους οι μουσικοί Βασίλης Γιασλακιώτης (σούρντο), Ericsson Lapa (παντέιρο), Πάρις Περυσινάκης (μαντολίνο), Λευτέρης Χαβουτσάς (κιθάρα) και Πέτρος Βαρθακούρης (κοντραμπάσο). Το μουσικό στίγμα των De sol à sol συνδυάζει τη βραζιλιάνικη μουσική με αναφορές σε ήχους του προηγούμενου αιώνα, όπως το choro ή chorinho, με μελωδίες που γράφτηκαν για τον κινηματογράφο.

Tο choro (μικρό κλάμα, μικρός θρήνος) γεννήθηκε τον 19ο αιώνα στο Ρίο ντε Τζανέιρο. Ακριβώς όπως το τάνγκο στην Αργεντινή, η αμπανέρα στην Κούβα και το ράγκταϊμ στις Ηνωμένες Πολιτείες, προέκυψε από τις επιρροές μουσικών στιλ και ρυθμών που προέρχονται από την Ευρώπη και την Αφρική. Σε αντίθεση με τη σημασία της ονομασίας της, η μουσική αυτή χαρακτηρίζεται από γρήγορους ρυθμούς και ευχάριστες μελωδίες, ενώ απαιτεί υψηλό επίπεδο δεξιοτεχνίας και αυτοσχεδιασμού από τους ερμηνευτές. Θεωρείται το πρώτο είδος γνήσιας αστικής λαϊκής μουσικής της Βραζιλίας (ρετρό), αλλά δυστυχώς παίζεται πια από ελάχιστες μπάντες και σε πολύ περιορισμένο ακροατήριο, καθώς έχει επισκιαστεί από τη σάμπα.

De sol à sol, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Δευτέρα 4 Μαρτίου, ώρα 20:30. Τιμές εισιτηρίων: 7 € (φοιτητές, νέοι έως 25 ετών, άνεργοι, ΑμεΑ), 10 €, 15 €. Τιμές εισιτηρίων: τηλ. 210 72 82333, megaron.gr και σε όλα τα καταστήματα Public